середа, 29 березня 2017 р.

Як зробити урок цікавішим та ефективнішим?

Розпочнемо планувати урок…
 1. Перше, з чого варто почати готувати свій урок,- це:
  1.     Чітко встановити та сформулювати для себе його тему.
  2.        Визначити місце теми у навчальному плані.
  3.       Визначити загальні поняття, на які ви будете опиратися під час уроку.
  4.      Визначити для себе ту частину матеріалу, яка буде використовуватися й надалі під час наступних уроках.

 2.   Визначити та чітко сформулювати для себе та окремо для учнів загальну ціль уроку – навіщо він взагалі потрібен?

     У зв’язку з цим потрібно визначити просвітницькі, розвиваючі, виховальні функції уроку.

3.  Спланувати навчальний матеріал.
Для цього:
  1. Підібрати літературу за темою.
  2. Підібрати учбові завдання, ціль яких полягає у: 
  3. Пізнанні нового матеріалу 
  4. Відтворенні його
  5. Використанні знань у новій ситуації 
  6. Використанні знань у незнайомій ситуації
  7. Творчому підході до набутих знань.
  8. Упорядкувати навчальний матеріал у відповідності за принципом «від простого к важкому». 
    Підготувати три набори завдань:
§     Завдання для відтворення учнем матеріалу.
§     Завдання, сприяючі зрозумінню матеріалу учнем.
§     Завдання, сприяючі закріпленню матеріалу учнем.



4.  Продумати  «фішку» уроку.
Кожен урок повинен включати щось, що викликає здивованість, радість, тобто щось таке, що ще довго будуть пам’ятати учні. Це може бути цікавий науковий факт, несподіване відкриття, красивий експеримент, тобто усе, що  забажає ваша фантазія.

5.  Згрупувати учбовий матеріал.
Продумайте, у якій послідовності буде спланована вами робота з підібраним матеріалом. Як буде проходити зміна видів діяльності учнів.

6.  Спланувати контроль за діяльністю учнів на уроці.
        Для цього слід продумати:

§    Що саме слід контролювати.
§    Як контролювати.
§    Як  використовувати результати контролю.

При цьому не слід забувати, що чим частіше ви контролюєте роботу класу, тим легше побачити типові помилки й труднощі учнів у виконанні певної роботи.

7.   Підготуйте обладнання для уроку.  
Створити список необхідних навчальних засобів. Продумати вид класної дошки, щоб увесь класний матеріал залишався на дошці у вигляді опорного конспекту.

8.  Продумати домашнє завдання. (дивіться далі).

9.   Підготовлений таким чином урок повинен прийняти форму конспекту.
Як розподілити час уроку?
Урок – це головна скадова частина навчального процесу. Діяльність кожного учня так чи інакше зосереджується саме на уроці. Тому й якість підготовки дітей до уроку в певній мірі залежить від рівня його інформаційного змісту, методичної наповненості, психологічноїатмосфери тощо. Наступні рекомендації створені для вчителя, який намагається отримати задоволення від роботи, перетворити кожен свій урок у витвір мистецтва, навчити учнів навчатися та виховувати у кожній дитині здорову особистість.

Відповідно з експериментованими даними:

80% незасвоєння нового матеріалу під час уроку гарантована з 6 по 25 хвилину,  протягом наступного часу проходить або налаштування на роботу, або спадок розумової активності у зв’язку з втомленістю.

Тому з 1 по 10 хвилину уроку рекомендується усна робота.
З 10 по 25 – основна частина уроку відводиться на виконання різних завдань, розбір ситуацій.
З 25 по 40 – повторення та первинний контроль.
З 40 по 45 – підготовка до виконання домашнього завдання.               

Якщо у вас подвійний урок, ефективність проведення уроку трохи інша: 
Ефективним з’являється час з 6 по 25 хвилину, а також з 40 по 65 хвилину.
А з 35 по 40 та з 65 по 75 хвилини спостерігається провал, спадок активності.

Створіть відкриті листи обліку  знань        
          Відкритий лист обліку знань – це перелік тем, якими учень повинен володіти.  При наявності такого листа учні чітко розуміють, що вони вже знають, а що потрібно «підтягнути», а також, на який бал можуть розраховувати. Дітям, особливо у п’ятому – шостому класах, приємно ставити позначки «+» або  «-» на відомостях.  Така система дуже корисна при заліках, тематичних контрольних тощо,  вона виступає досить суттєвим мотивуючим фактором. До того ж ви можете розробити таку систему для роботи на кожному уроці, де зазначите цілі та етапи уроку.
Експериментуйте з методами оцінювання!
Традиційне право оцінювати на уроці, звісно, належить вчителю. Вчитель, знає матеріал, може подивитися зі сторони, врешті-решт, існує система оцінювання. Але спробуйте проекспериментувати з методами оцінювання на уроках і ви відразу помітите, як змінюється настрій ваших учнів.                                                                                                            
 Ø      Надайте можливість дітям, хоч іноді, самим оцінити себе. Назвемо такий прийом самооцінювання.  Які ж він має переваги? Дуже рідко трапляється так, що учень завищує свій бал. Майже завжди дитина входить у роль вчителя і оцінює свою відповідь адекватно. При цьому вона вже не почне звинувачувати у зниженні оцінки самого вчителя, а навпаки, сама зробить висновки, зрозуміє та знайде свої помилки.                                                            

 Ø      Також ми можемо надати можливість дітям оцінити один одного.  Назвемо такий прийом -  взаємооцінка. Він дуже корисний в парній роботі. Але особливістю такого оцінювання є те, що бали за кількість помилок оговорюються раніше.                             

Ø      Командна оцінка дуже згодиться вам у роботі малих та середніх груп. У кожному класі є  діти, які добре працюють у команді, дають правильні відповіді, а коли діло доходить до виступу перед класом від команди,  вони просто соромляться виступати.  Саме для таких дітей існує такий спосіб оцінки, коли  команда на чолі із капітаном, сама вирішує, хто і на скільки попрацював.


Джерело: http://metoddialogu.blogspot.com/2015/03/blog-post_58.html

Немає коментарів:

Дописати коментар